Pešia turistika
Mapy a trasy

222 km značených chodníkov

Región Severného Spiša a Pienin je ako stvorený na pešiu turistiku. 222 km značených turistických chodníkov od skalných bral Pienin až po zelené poľany Ľubovnianskej vrchoviny a Spišskej Magury sú ideálnym miestom na ľahké a stredne náročné túry.

Vyberte si z 10 najlepších turistických trás zo severného Spiša a Pienin

Vystúpte na najkrajší štít Pienin, Tri Koruny, nechajte si zaviať vietor do vlasov na Veternom vrchu nad Vyšnými Ružbachmi alebo sa len prejdite v lesoparku pod Ľubovnianskym hradom v Starej Ľubovni. Prekrásne výhľady s Tatrami a Pieninami ako na dlani. To všetko a aj oveľa viac ponúka pre milovníkov pešej turistiky región Severného Spiša a Pienin.

Nenáročná trasa

Hotel Sorea – prameň – Vyhliadka (križovatka do Novej Ľubovne) – Sedlo pod Vysokou – Vysoká – Hotel Sorea

Poloha: Spišsko-šarišské medzihorie
Východiskový a cieľový bod: Hotel Sorea Ľubovnianske Kúpele
Náročnosť: nenáročná krátka túra
Vzdialenosť: 6,8 km
Čas: 2 hod.

Túra sa začína pri hoteli Sorea. Po asfaltovej ceste zostúpime k minerálnym prameňom pod nami, kde sa môžeme osviežiť magnéziovou vodou blahodarne pôsobiacou na srdce. Z parkoviska pri prameni sa vydáme po žltej značke smerom k bývalým kúpeľom, umelému jazierku a ďalej aj k vzácnym exemplárom stromov borovice hladkej (vejmutovky). Borovica vejmutovka má 350 rokov, výšku 25 m a obvod 590 cm. Táto vzácna drevina bola nominovaná do súťaže o titul „Strom roka 2011“ nadáciu EKOPOLIS, kde sa umiestnila na krásnom šiestom mieste. Okrem vejmutoviek tu rastú aj približne 100 rokov staré jedle biele.

Po prehliadke areálu starých kúpeľov sa po žltej značke dostaneme na Vyhliadku (720 m). Za pekného počasia odtiaľ vidno vzdialenú panorámu Tatier. Z tejto Vyhliadky sa dá pokračovať po žltej značke až do obce Nová Ľubovňa. My pokračujeme modrým náučným chodníkom do sedla pod Vysokou. Od tohto bodu ďalej pokračujeme až na vrch Vysoká (842 m) s pekným výhľadom na okolie. Po dosiahnutí vrcholu cestou späť pokračujeme ďalej chodníkom k Penziónu Dinda až k nášmu východiskovému bodu pri hoteli Sorea.

Červený Kláštor – Lesnica – Szczawnica – Červený Kláštor

Východiskový a cieľový bod: Červený Kláštor
Náročnosť: nenáročná poldenná túra
Vzdialenosť: 19,4 km
Čas: 5.10 hod.

Orientácia na trase, ktorá vedie prielomom Dunajca po starej Pieninskej ceste, je bezproblémová. Túra začína pri NKP (Národná kultúrna pamiatka) Kláštore Kartuziánov v Červenom Kláštore. Červenou značkou sa vydáme smerom cez drevený most popod veľké lipy. Na ľavej strane nad Dunajcom sa nám naskytne nádherný pohľad na Tri Koruny. Prvou atrakciou po ceste je „Jánošíkov skok“, kde je Dunajec široký iba 10 m. Pri rázcestí Huta sa nachádzajú lavičky so stolom na oddych. Pokračujeme po červenej značke popri rieke Dunajec. V oblúku tretieho meandra si všimneme 80 m vysoké skalné veže Sedem mníchov. Nasledujúci meander nám ponúka pohľad na štíhle bralo Sokolica (747 m) na poľskej strane Pienin.

Na križovatke Lesnický potok, ústie sa môžeme zastaviť pri krátkom, ale veľmi peknom prielome tohto potoka. Červenou značkou pokračujeme popri Dunajci k prístavu pltí a k hraničnému priechodu Lesnica – Szczawnica. Z krásnej promenády si môžeme vychutnať posledné meandre Dunajca až do poľského mestečka Szczawnica. Cestou späť sa môžeme prejsť spomínaným prielomom Lesnického potoka (chránený prírodný výtvor) a občerstviť sa v štýlovej reštaurácii Chata Pieniny alebo pokračovať tou istou trasou späť do Červeného Kláštora.

Odporúčania na prenocovanie

Lesnica škola – Sedlo pod Šafranovkou – Šafranovka – Szczawnica – Lesnický potok, ústie – Lesnica Chata Pieniny)

Východiskový bod: Lesnica, škola
Cieľový bod: Lesnica, Chata Pieniny
Náročnosť: nenáročná takmer poldenná túra
Vzdialenosť: 8,7 km
Čas: 3 hod.

Túru začíname žltou značkou pri škole v obci Lesnici. Miernym stúpaním s peknými výhľadmi na okolie a krátkej pauze na lavičke vystúpime do Sedla pod Šafranovkou (štátna hranica). Zo sedla odbočíme doprava a pokračujeme po modrej značke na Šafranovku (742 m). Zo Szczawnice sem vedie lanovka a pre milovníkov adrenalínu je tu aj bobová dráha. Pred nami sa rozprestiera malebná scenéria bralnatých Pienin, môžeme vidieť aj do doliny Grajcarka a poľské kúpeľné mestečko Szczawnica.
Po načerpaní síl sa z vrcholu vraciame žltou turistickou trasou prudším klesaním na poľskú stranu okolo chaty Grón-Palenica. V Szczawnici, v nástupnom mieste lanovky, odbočíme vľavo a popri potoku Grajcarek, prekrásnou promenádou s oddychovými zónami prejdeme až k jeho ústiu do Dunajca. Tu odbočíme doľava a v bode Szczawnica Nizna sa napojíme na červenú a pieninskou promenádou sa vrátime späť do Lesnice. Pri ústí Lesnického potoka odbočíme doľava na modrú turistickú značku. Tu sa nám naskytne možnosť prezrieť si majestátny prielom Lesnického potoka (chránený prírodný výtvor) a už po pár metroch našu túru zakončíme občerstvením v štýlovej goralskej reštaurácii Chata Pieniny aj s možnosťou ubytovania.

okolo-lesnice

Náročnosť: nenáročná takmer poldenná túra
Vzdialenosť: 12,6 km
Čas: 4 hod.

Túru začíname pri kríži nad dedinou Jarabina pri hlavnej ceste do Litmanovej. Zostupujeme modrou značkou smerom do Jarabinského prielomu. Jarabinský prielom tvorí 5 kaskád potoka Malý Lipník vo vápencových skalách, je dlhý niekoľko desiatok metrov. Krátky úsek trasy vedie riečiskom, ktoré si vyžaduje brodenie v bystro tečúcej vode potoka do hornej časti tiesňavy popri pútnickom mieste s kostolíkom v prírode a ďalej doprava do svahu Čertovej skaly s prekrásnym výhľadom, s pokračovaním až do sedla Vabec, odkiaľ sa nám ponúka výhľad na ďaleké okolie. Zo sedla Vabec pokračujeme prechodom cez hlavnú cestu po modrej značke a poľnou cestou vstúpime do lesa, kde krásnou prírodou pripomínajúcou anglické parky prídeme až na križovatku Pasterník (570 m).

Z tejto križovatky môžeme červenou značkou vystúpiť doľava a navštíviť expozíciu Ľubovnianskeho hradu, Ľubovnianskeho skanzenu a Stredovekého vojenského tábora. Po prehliadke všetkých historických pamiatok a atrakcií sa červenou vrátime na križovatku Pasterník, odbočíme doľava do centra mesta Stará Ľubovňa. Našu túru môžeme zakončiť chutným tradičným jedlom na vychýrenom Salaši u Franka.

jarabinsky-prielom

Odporúčania na občerstvenie

Salaš u Franka, Reštaurácia penziónu Gurmen, Reštaurácia hotela Familia.

Odporúčania na prenocovanie

Penzión Gurmen, Hotel Familia.

Stredne náročná trasa

Kúpele Vyšné Ružbachy – Na Poľane – Pod Grúňom – Veterný vrch – Kúpele Vyšné Ružbachy

Poloha: Spišská Magura
Východiskový a cieľový bod: Kúpele Vyšné Ružbachy
Vzdialenosť: 18,4 km
Čas: 6 hod.

Túru začneme pri unikátnom travertínovou jazierku Kráter. Tu sa napojíme na zelenú značku, prejdeme dole ulicou až na križovatku ku kostolu. Po zelenej značke odbočíme doľava a pokračujeme na koniec dediny k lyžiarskemu stredisku. Upravenou cestou pokračujeme do lesa až ku križovatke na Poľane, tu odbočíme doľava na žltú značku a krátkym úsekom prejdeme na ďalšiu križovatku Pod Grúňom.

Na nej odbočíme doprava na červenú značku a pokračujeme smerom k Veternému vrchu. Veterný vrch (1111 m) je najvyšším vrchom východnej časti Spišskej Magury a je z neho nádherný výhľad na Vysoké Tatry a Spišskú Maguru. Po prestávke na oddych sa vrátime rovnakou cestou späť do Vyšných Ružbách.

ruzbasska-kupelna-trasa

Občerstvenie po trase

Biely dom, Grand Hotel Strand.

Odporúčania na prenocovanie

Kúpele Vyšné Ružbachy (Grand Hotel Strand, Travertín I. a II., Švajčiarske domčeky).

Litmanová – Rozdiel – Biala Woda – Jaworki – Litmanová

Poloha: Pieniny, Ľubovnianska vrchovina
Východiskový a cieľový bod: Litmanová
Vzdialenosť: 18,6 km
Čas: 6.30 hod.

Východiskovým bodom je obec Litmanová, v zime známa ako lyžiarske stredisko, v lete ako cieľ pútnikov k miestu zjavenia Panny Márie na hore Zvir. Od autobusovej zastávky Litmanová, otoč., na konci dediny odbočíme vľavo k lyžiarskemu stredisku a pokračujeme smerom k štátnej hranici po žltej turistickej značke do sedla Rozdiel.

Rozdiel je významný geomorfologický predel medzi Pieninami a Ľubovnianskou vrchovinou. Na tejto križovatke pôjdeme rovno za hranicu na žltú značku po širokej lúke smerom do Poľska. Cesta vedie zaujímavým územím prírodnej rezervácie Biala Woda (660 m). Širokú tiesňavu tvoria vápencové skaly spolu s jednou odlišnou treťohornou vulkanickou Bazaltovou skalou po pravej strane. V Dolnej časti rezervácie sa vyberá vstupný poplatok a po krátkom úseku červenej značky sa dostaneme do obce Jaworki. Na dolnom konci dediny prejdeme doľava na zelenú značku a budeme postupovať hore do tiesňavy Wawo Homole, podobnej nášmu Jarabinskému prielomu. Vystúpime až na slovensko-poľskú hranicu Kapralowa Wysoka.

Odtiaľ po chvíli stúpania dosiahneme vyhliadkový vrchol a najvyšší vrch Pienin Vysoké skalky (Wysokie Skalky, 1050 m). Pohľad z nich je úchvatný od Spišskej Magury na juhu, cez Belianske Tatry na západe až po Tri Koruny na severe. Po rovnakej trase sa vrátime na rázcestie do Sedla pod Vysokými skalkami a križovatky so zelenou značkou. Modrá značka nás ďalej vedie z ľavej strany vrchu Vysoká (1013 m), potom popod vrchy Watrisko a Vrchriečky až do sedla Rozdiel (802 m). Zo sedla Rozdiel klesáme doľava po žltej značke do obce Litmanová, kde si môžeme pobyt v regióne predĺžiť v obecnom penzióne.

litmanovsky-okruh

Odporúčania na prenocovanie

Penzión obce Litmanová, Chata Čučoriedka.

Ľubovniansky hrad – Osly – Hliniská – Sedlo Marmon – Podsadek – Stará Ľubovňa

Poloha: Ľubovnianska vrchovina
Východiskový bod: Ľubovniansky hrad
Cieľový bod: Stará Ľubovňa (železničná stanica)
Vzdialenosť: 11,9 km
Čas: 3.15 hod.

Ľubovniansky turistický okruh začneme pri smerovníku pod majestátnym Ľubovnianskym hradom. Krátkym úsekom červenou značkou vstúpime do lesoparku. Z lesoparku pokračujeme stále po červenej značke až na križovatku turistických trás. Odbočíme vľavo a po krátkom úseku, potom vpravo miernym stúpaním vystúpime na vrch Osly (859 m). Oblí vŕšok nám ponúka výhľad na poľský Beskid Sadecki a Ľubovniansku vrchovinu. Cestou späť z vrchu Osly na rázcestí odbočíme vľavo a pokračujeme lesnou cestou po červenej značke. Táto červená značka spája Starú Ľubovňu s pohraničnou dolinou rieky Poprad a je súčasťou povestného poľského frontového chodníka kuriérov. Na rázcestí Hliniská opustíme červenú a odbočíme doprava na žltú turistickú značku, ktorou sa dostaneme do sedla Marmon (750 m).

Pozoruhodný je tu kameňolom vyhĺbený do brala. Červený vápenec sa často používal na obklady, pomníky a dekorácie. K tomuto kameňolomu sa viaže aj román Spišské tajomstvo od Jozefa Nižňanského. V kameňolome vraj mali peňazokazeckú dielňu ľubovnianski „vlkolaci“. V blízkosti Marmonu sa počas druhej svetovej vojny zrútil sovietsky bombardér. Nájdeme tu aj pamätník tohto leteckého nešťastia. Z rázcestia sedla Marmon odbočíme vpravo na zelenú značku a lesným úsekom popod Nemecký vrch (841 m) sa dostaneme do Podsadku (mestská časť Starej Ľubovne), odkiaľ pokračujeme asfaltovou cestou do Starej Ľubovne. Našu túru môžeme zakončiť chutným tradičným jedlom na vychýrenom Salaši u Franka blízko železničnej stanice.

lubovniansky-turisticky-okruh

Odporúčania na občerstvenie

Salaš u Franka, Reštaurácia penziónu Gurmen, Reštaurácia hotela Familia.

Odporúčania na prenocovanie

Penzión Gurmen, Hotel Familia.

Lesnica OÚ – Pod Plašnou – Plašná – Cerla – Targov – Lesnica (Chata Pieniny)

Východiskový bod: Lecnica OÚ
Cieľový bod: Lesnica, Chata Pieniny
Vzdialenosť: 11 km
Čas: 4 hod.

Túra v Pieninskom národnom parku spojená s nádhernými výhľadmi a neopakovateľnými scenériami. Naša trasa začína v strede obce Lesnica pri penzióne U Gorala. Odtiaľ sa vydáme po nespevnenej ceste modrou značkou. Asi po 5 minútach prídeme na križovatku a odbočíme doľava na zelenú značku a pokračujeme mierne namáhavým výstupom na križovatku Pod Plašnou (840 m). Zarastené strmé svahy vápencových brál ukrývajú Koziu, Zbojnícku, Jazvečiu a jaskyňu Aksamitka. Zo sedla Pod Plašnou pokračujeme doprava po červenej značke okolo vrchu Plašná a klesáme na Vápenník (720 m), resp. Bielu skalu.

Nachádza sa tu odpočívadlo s lavičkou, nižšie na ľavej strane pod Vapenníkom vedie cesta k prameňu. Strmo klesajúca cesta vedie do sedla Cerla. Zo sedla Cerla (610 m) odbočíme vpravo a po modrej značke pokračujeme na ďalší bod a to križovatku Targov (665 m). Zopár metrov pod križovatkou Targov je nádherný výhľad na samostatnú osobitú skalu a prielom Lesnického potoka. Postupujeme ďalej po modrej značke až na križovatku pri penzióne U Gorala, kde odbočíme vľavo a po modrej dole dedinou vstúpime do úchvatného prielomu Lesnického potoka, kde na záver v Chate Pieniny, zakončíme našu túru tradičným goralským jedlom a nápojmi.

okruh-lubovnianskych-kupelov

Náročná trasa

Červený Kláštor – Sromowce Nizne – Przelec Sopka – Tri Koruny – Zamkowa Gora – Sokolica – Lesnický potok, ústie – Červený Kláštor

Východiskový a cieľový bod: Červený Kláštor
Náročnosť: stredne náročná celodenná túra
Vzdialenosť: 21,5 km
Čas: 8 hod.

Takmer celá trasa prechádza cez Pieninski Park Narodowy. Za vstup na Tri Koruny a Sokolicu sa vyberá vstupné 5 zl (približne 1,25 €). Túra začína pri NKP Kláštore Kartuziánov v Červenom Kláštore. Chodníkom pri hlavnej ceste sa vydáme proti prúdu rieky Dunajec na juh, lavičkou prejdeme na poľskú stranu do dedinky Sromowce Nizne a odbočíme na žltú značku doprava. Cestou míňame vstupný pavilón Pieninskeho Parku Narodoweho a chatu PTTK. Postupujeme lesom aj strmšími úsekmi až do sedla Przelezc Szopka s drevenou ohradou a lavičkami.

Tu odbočíme doprava na modrú značku a stúpame až pod Tri Koruny. Odtiaľ vedú železné schody na vyhliadkovú plošinu Troch Korún (982 m), najvyššieho a najkrajšieho vrchu Czorstynských Pienin. Výhľad odtiaľ je úchvatný, v diaľke vidieť Tatry, Spišskú Maguru, Beskid Sadecki, Gorce a dole Červený Kláštor a prielom Dunajca. Po prestávke pokračujeme doprava po modrej značke cez poľanu Kosarzyska a doprava na vrch Zamkowa Góra (799 m) k ruinám Pieninského hradu. Po prehliadke ruín pokračujeme po modrej lesom až na Bajkow Gron a ďalej Czertezik (772 m). Tu vystúpime na skalnú vyhliadku, po ktorej už nasleduje vrch Sokolica (747 m) s upravenou vyhliadkou a vzácnymi reliktnými borovicami. Zo Sokolice klesáme po modrej značke až k Dunajcu, cez ktorý nás ochotní pltníci preplavia za 50 centov. Na slovenskej strane pokračujeme červenou značkou proti prúdu rieky Dunajec najatraktívnejším prielomom Slovenska až do Červeného Kláštora.

kralovska-pieninska-tura

Odporúčania na prenocovanie

Kúpele Vyšné Ružbachy – Na Poľane – Stráňanské sedlo – Vysoké skalky – Kúpele Vyšné Ružbachy

Poloha: Spišská Magura, Pieniny
Východiskový a cieľový bod: Kúpele Vyšné Ružbachy
Náročnosť: náročná celodenná túra
Vzdialenosť: 26,8 km
Čas: 9 hod.

Túru začneme pri unikátnom travertínovou jazierku Kráter. Tu sa napojíme na zelenú značku, prejdeme dole ulicou až na križovatku ku kostolu. Po zelenej značke odbočíme doľava a pokračujeme na koniec dediny k lyžiarskemu stredisku. Upravenou cestou pokračujeme do lesa až sa dostaneme na križovatku Na Poľane, kde odbočíme vpravo a pokračujeme po zelenej značke smerom k Stráňanskému sedlu. Prechodom cez hlavnú cestu vstupujeme do ochranného pásma Pieninského národného parku a pokračujeme po zelenej značke.

Prejdeme lúkou do lesa. Postupujeme striedavo lúkami a lesom až do Sedla pod Vysokými skalkami, ktoré leží na slovensko-poľskej hranici. Na tejto križovatke odbočíme vpravo a ďalej pokračujeme po zelenej značke chodníkom na Kapralowa Wysoka a po krátkom stúpaní dosiahneme vyhliadkový vrchol a najvyšší vrch Pienin Vysoké skalky (Wysokie Skalky, 1050 m). Pohľad z nich je úchvatný od Spišskej Magury na juhu, cez Belianske Tatry na západe až po Tri Koruny na severe. Po rovnakej trase sa vrátime na rázcestie do Sedla pod Vysokými skalkami a po zelenej značke zostúpime späť do Stráňanského sedla a ďalej do obce Vyšné Ružbachy.

k-najvyssiemu-vrchu-pienin

Občerstvenie po trase

Biely dom, Grand Hotel Strand.

Viac informácií

2846aČirč, št.hranicaSedlo pod Dlhou4,6
5705Stará ĽubovňaOrlovská Magura14,8
5713Veterný vrchPod Zbojníckym stolom3,1
5716Vyšné Ružbachy, kúpeleSedlo pod Vys. skalkami, št. hranica15,2+3 /Jaworki, PL/